25 aprile 2022

S E L F I E


Il tema è inedito: il racket delle ammissioni universitarie. Lodevole che il regista Mathi Maran, collaboratore in passato di Vetri Maaran, lo abbia affrontato nella sua opera di debutto. Con astuzia, perché Selfie è costruito con gli stilemi del gangster movie, genere amatissimo; il protagonista, Kanal, è al solito un giovane aggressivo e determinato; il ruolo principale è affidato a una star - G.V. Prakash Kumar; l'antagonista è interpretato nientemeno che da Gautham Vasudev Menon
La regia e la sceneggiatura alternano inclinazioni autoriali e tentazioni popolari, queste ultime non molto riuscite. La trama complessa, l'affollamento di personaggi, i dialoghi mitragliati senza pause non aiutano la fluidità della narrazione. Il ritmo è forse troppo rapido: non si ha il tempo di capire a fondo gli eventi rappresentati sullo schermo, di assorbire le nuove informazioni e di percepire emozioni e stati d'animo. Tutto corre e precipita. Così come corre Kanal nella sua personale discesa morale, bruciando affetti, denaro e opportunità. I personaggi sono negativi, privi di etica i peggiori, indifferenti all'etica i migliori. Film dalle tinte fosche, Selfie non risparmia nessuno. Propone una tiepida speranza, ma con scarsa convinzione. Kumar e Menon sono poco espressivi e sembrano subire il ruolo. Al contrario, gli attori di supporto sono estremamente credibili. Interessante la colonna sonora composta dallo stesso Kumar.

TRAMA

Kanal è costretto dal padre a studiare ingegneria. È svogliato, insoddisfatto, impulsivo. Allo studio preferisce le bevute con gli amici. Ma come procurarsi i soldi? Entrando nel racket delle ammissioni alle facoltà di ingegneria e medicina. Studenti, ex studenti, professori: tutti nel giro. Mazzette lucrose, manipolazioni per convogliare ignare matricole verso corsi meno richiesti, addirittura aste (non s'impara mai abbastanza sul crimine). Kanal si adegua in fretta, affianca e quasi supera i maestri. Ma il racket è una palude infida che non perdona.

RECENSIONI

The Hindu:
'As a subject idea, Selfie delves into a subject that is rarely in the public eye, leave alone films. Mathi Maran deserves credit for not only taking it up, but also keeping the screenplay as racy as possible so as to not miss audience interest. However, he misses out on a few counts, especially because of a 'filmi first half' that features a romance that has no place here, and performances that do not always hit the right note. G.V. Prakash is a good fit, (...) but the casting of Gautham Menon seems like a misstep. He looks out of place in unfamiliar milieu, and tries to salvage that by sounding 'local', which does not work most of the time. (...) For a film like this to click, the face-off between the male protagonists needs to have far more depth. The climax also comes across as a rushed job, rather than a detailed one. This Selfie needed more focus'.
Srinivasa Ramanujam, 31.03.22

Cinema Hindi: *** 
Punto di forza: il soggetto e la sceneggiatura
Punto debole: narrazione vorticosa e a tratti poco chiara

SCHEDA DEL FILM

Cast:

* G.V. Prakash Kumar - Kanal
* Gautham Vasudev Menon - Ravi Varma
* D.G. Gunanidhi - Nazir, amico di Kanal
* Varsha Bollamma - Maadhavi, fidanzata di Kanal
* Vagai Chandrasekhar (notevole) - padre di Kanal

Sceneggiatura e regia: Mathi Maran
Colonna sonora: G.V. Prakash Kumar. Sonorità ruvide e contemporanee. Jukebox. Segnalo in particolare l'energetico brano Oorkaran
Lingua: tamil
Anno: 2022

RASSEGNA STAMPA

* Engineering a debut, Bhuvanesh Chandar, The New Indian Express, 11 aprile 2022:
'Debutant filmmaker Mathi Maran calls his recent film, (...) Selfie, as belonging to the indie genre. “That’s how I approached the script, and that’s why we went with a lot of unknown faces and real locations,” he says of the film that was defined by quick camera movements and a racy edit pattern. (...) “In the first half, I sought to convey the nervousness of college students who get into this illegal business. We also attempted to communicate the maturity of Gautham Menon’s character, Ravi Varma. (...) Also, I’m a nervous, impatient person; I think the film reflects that as well,” he adds. Mathi’s decision to choose the subject of college admission rackets as the central topic, stemmed from an anecdote shared by a friend. “He told me that he bought a new car while studying second year in college, and I was intrigued about how a second-year college student could even afford a car. That’s how I got introduced to the business of admission brokering.” This anecdote, in fact, finds a place in the film, with Kanal and his friend, Nazir, buying an old Benz that they are later forced to sell. “My friend too had to sell his car, and learning this helped me understand the problems such students face. In fact, there’s a line in the film about the distressing truth behind this business model: ‘Idhu nammala lock panniruchu paathiya’ (Look how this business has prisoned us),” says Mathi. 
Plenty of research went into getting the details right. “We needed to understand why colleges struggled to fill their seats and why these youngsters get turned into marketing tools. We also needed to show how engineering was once a pipedream for families, but how its allure has dropped. Thirdly, we needed to look at how such a crisis continues to exist in a developed state like Tamil Nadu. I tried to flesh out all these details in the film,” explains Mathi. “You wouldn’t believe the luxuries that some students, who sell college seats, have managed to acquire!” While there are plenty of filmmakers who focus on issues, Mathi also has a solution. “When stuck in a quagmire like this, the most powerful tool one has is bringing the truth out to the public. I wanted to promote whistleblowing through this film. That’s why we chose Selfie as the title.” Mathi, who worked with Vetri Maaran before making his debut, credits the latter for learning how to develop multiple strong characters. “It was a challenging process for the production and direction team, given the time constraints. On some days, we had to shoot as many as five scenes in a day,” he says. “But I’m glad all our struggles have worked out”.'

CURIOSITÀ

* G.V. Prakash Kumar nasce come musicista, cantante e compositore di colonne sonore (fra cui Aadukalam, Kaaka Muttai, Visaaranai, Asuran, Thalaivii - nel cinema hindi: Ugly, commento musicale di Gangs of Wasseypur). Il divino A.R. Rahman è suo zio. Nel 2015 debutta come attore in un ruolo principale.
* Il noto regista Gautham Vasudev Menon da qualche anno si è cimentato nella carriera di attore in una manciata di titoli, fra cui spicca il magnifico Trance (malayalam).

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