12 dicembre 2019

ARTICLE 15


La fotografia è magnetica. Non riesci a staccare gli occhi dalla bellezza tragica di alcune inquadrature. Article 15 è scritto, diretto e interpretato in modo magistrale. Un poliziesco, ispirato a fatti di cronaca nera realmente accaduti, costruito intorno all'argomento delle divisioni castali. Noi occidentali siamo tutti Ayan: abbiamo una vaga idea del sistema castale, e siamo colti da capogiro dinanzi all'intrico gerarchico che ne è l'espressione. Non ne captiamo la buia profondità, nè le ripercussioni sulla vita quotidiana - e sul senso di identità personale. Così come gli appartenenti alle caste elevate non comprendono lo sconcerto e il rifiuto di noi occidentali. 

E' ciò che succede a Brahmadutt, il personaggio meglio scritto e meglio interpretato della pellicola (un ciclopico Manoj Pahwa). Brahmadutt ritiene di essere in pieno diritto di comportarsi come si comporta, e si stupisce, si indigna con veemenza se qualcuno osa condannarlo. Brahmadutt è il vero protagonista della storia narrata in A15, perchè non conta che l'eroe riesca a risolvere il caso: mille altre atrocità verranno commesse nel totale disinteresse, sino a quando le persone come Brahmadutt non cambieranno la propria mentalità. Cosa pensa di sè Brahmadutt? Di essere un buon diavolo, probabilmente. Ama i cani. Tratta i dalit alla stregua di formiche: creature con un ruolo nel mondo, ma se le schiacci camminando o ti diverti a schiacciarle chissenefrega. Il lavoro compiuto dagli sceneggiatori su Brahmadutt è minuzioso. Le battute affidategli sono di una perfezione abbagliante perchè qualificano il personaggio con estrema precisione. 

Ayan è vicino a noi. Apriamo gli occhi insieme a lui. Condividiamo ignoranza e raccapriccio. La performance di Ayushmann Khurrana è squisitamente misurata. Irresistibile il modo composto in cui il suo Ayan interagisce con Brahmadutt. Gaura e Nishad sprigionano una grande carica emotiva. Sono le nostre guide in quell'inferno. Mohammed Zeeshan Ayyub è impeccabile, Sayani Gupta convincente.

Un film raro. Intenso e significativo. Dalla narrazione intrigante. Una pellicola da non perdere, da consigliare, da riguardare. Soprattutto da non dimenticare.

TRAMA

Ayan è un ufficiale di polizia spedito in una remota località rurale. Il suo primo caso è spinoso: la morte di due ragazzine dalit. Ayan dovrà districarsi fra menzogne, connivenze, omertà e minacce. Fra il terrore degli abitanti, la codardia dei sottoposti, l'assenza dello Stato. Un intero sistema mentale distorto lo intrappola chiudendosi attorno a lui. Il rispetto della legge è inesistente, la politica una farsa.

ASSOLUTAMENTE DA NON PERDERE

* Lo scambio di battute fra Nishad e Ayan, e fra Ayan e il poliziotto federale. 
* L'ultimo tenerissimo, disperato incontro di Nishad con Gaura.

RECENSIONI

Hindustan Times: **** 1/2
'It is a grim, unrelenting and essential film, one throwing up truths we choose to forget. (...) Written by Gaurav Solanki and Sinha, the film has the stench of honesty. It is hauntingly shot by Ewan Mulligan. (...) Ayushmann Khurrana plays Ranjan with inevitable entitlement. (...) Khurrana is spot-on, consistently harrowed and, building on the everyman baggage of his earlier films, immensely relatable. He eschews showiness to stay true to the part, a protagonist who is aware he will be looked on as an upper-caste saviour, aware that it isn’t his role. Sinha surrounds him with a superb ensemble. Manoj Pahwa is frighteningly good as a higher-caste cop. (...) The mercurial Mohammad Zeeshan Ayyub plays a revolutionary, a rebel who can’t afford to lose hope because he has become a face of it. He gets the film’s most memorable lines, achingly confessing how he has been so romanticised that he is left without romance. With the horrors around, it felt criminal for him to smile at a girl he loves. In the land that allows Us and Them, all pleasure feels guilty. What do you do when the system is the bad guy? There are no revelations here. We’ve read about such cases, we’ve sighed about these horrors. Article 15 is not a film in search of easy answers. It is instead a reminder that we already know the questions, but don’t ask them enough'.
Raja Sen, 29.06.19

Film Companion:
'To understand why Article 15 is such a remarkable film, it’s important to understand its protagonist first. It’s important to understand who he is. (...) In short, Ayan is us. He is our eyes and ears. He is uninformed, in a uniform. (...) The strength of Article 15, therefore, lies in how it internalizes Ayan’s gaze, his perspective, to reflect its own physicality. (...) The camerawork is deliberately atmospheric, to frame the sort of noirish imagery that fits someone like Ayan’s perception of a hostile new land. (...) The more he learns, the lesser the film becomes about him'. 
Rahul Desai, 28.06.19

Cinema Hindi: *****
Punto di forza: ottima sceneggiatura, ottima regia, dialoghi curatissimi, un eccezionale eroe negativo, stellare interpretazione di Manoj Pahwa, fotografia sublime, niente melodramma.
Punto debole: qualche incongruenza, del tutto veniale.

SCHEDA DEL FILM

Cast:

* Ayushmann Khurrana - Ayan
* Manoj Pahwa (*****) - Brahmadutt 
* Kumud Mishra - Jatav, poliziotto di bassa casta
* Sayani Gupta - Gaura
* Mohammed Zeeshan Ayyub - Nishad
* Isha Talwar - Aditi, fidanzata di Ayan

Regia: Anubhav Sinha
Sceneggiatura: Gaurav Solanki, Anubhav Sinha
Colonna sonora: Anurag Saikia, Piyush Shankar 
Fotografia: Ewan Mulligan ****
Anno: 2019

RASSEGNA STAMPA

* The caste blindness of Bollywood NRI genre films, Dr. Vikrant Kishore, Senses of Cinema, maggio 2022: 'Many found Ayan, the Brahmin protagonist in Article 15, represented a “white saviour” complex. In an interview with the film critic Anupama Chopra, Ayushmann Khurrana (...) tried to justify the Brahmin character, “in Article 15, there has to be a Brahmin or a so-called upper caste who is fighting for the Dalits or the reserved category. He is the one who is leading by example. It is obvious that the downtrodden will fight for themselves, but in our country, you need to have that ‘hero’ who can fight for them”. In Khurrana’s defence, he does talk at length about caste discrimination, and how no one wants to talk about it; he goes on to say, “it is like a social responsibility as an artist, you should do a film like this.” Chopra further questions, why do you think Hindi cinema has chosen to be caste blind? Khurrana responds, “It is not just Hindi cinema, we are also caste blind, especially in urban India, (...) but in rural India it is so rampant, it is crazy! ...the so-called upper caste thinks that nothing like [casteism] is there, it doesn’t exist, we’ve blinders on, but it does exist everywhere”. It is rare for any Hindi film star to say something like this in recent times and acknowledge the inherent casteism. (...) Khurrana feels that any film should have an intriguing value so that people are interested in watching a film that is entertainment at the same time. The sanitisation of caste into a rich-poor binary has been easy for Bollywood to handle and wash their hands of challenging discussions vis-à-vis caste. Khurrana finds this approach of Bollywood is nothing but “playing safe for commercial gains”. But what I find problematic is when Chopra asks Khurrana regarding the Savarna [casta alta] gaze of the film, he initially respond to it by saying, “the film is being made by a sensitised and aware citizen, who inspires the upper castes to end discrimination”. Unfortunately, Khurrana gets defensive and blames the critics for “reverse casteism”; both Chopra and Khurrana laugh it off and move to the next question nonchalantly. On one hand Khurrana talks about the problems faced by one of his college mates due to reservation and casteism, on the other hand, he declares, Bollywood is a secular space where there is no casteism, and scoffs, “there is no reservation either”.' 

CURIOSITA'

* Il film si ispira ad un macabro caso di cronaca nera avvenuto in India nel 2014: due ragazzine furono trovate impiccate ad un albero. Aggiornamento del 24 ottobre 2022: la scrittrice Sonia Faleiro ha condotto un'indagine di stampo giornalistico nel tentativo di far luce sul medesimo tragico evento, indagine confluita poi nel volume Le brave ragazze (clicca qui).
* Riferimenti a Bollywood: Ajay Devgan (protagonista di Aakrosh).
* Film che trattano lo stesso tema: Aakrosh.

GOSSIP & VELENI

* Ma ci rendiamo conto che Anubhav Sinha è lo stesso regista dell'orrido Cash? Inconcepibile.

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