23 agosto 2021

AK VS AK



La prima carta vincente del film è la massiccia dose di autoironia. Gli attori, che interpretano se stessi, non risparmiano scambi di battute al vetriolo e riferimenti mordaci alle proprie vite (reali) e all'ambiente (reale) dell'industria cinematografica hindi. Purtroppo un neofita potrebbe non cogliere tutte le sfumature umoristiche, perdendosi così metà del divertimento.

La seconda carta vincente del film è la novità di genere. Pellicole come queste destabilizzano la mia natura ossessivo-compulsiva. Mi torturerò per giorni per attribuire un'etichetta adeguata. AK vs AK è un originale masala di nuova generazione ottenuto con spezie mai (sino ad ora) mescolate fra loro nello stesso film. È una black comedy, ed è anche un thriller, ma è soprattutto un reality, un irriverente mockumentary e un brillante esempio di metacinema. È intrigante, insolito, più unico che raro. L'intreccio di realtà e finzione conquista senza scampo.

La terza carta vincente del film è l'aspetto tecnico. La pellicola è girata in larga parte con una camera a spalla, ma la resa è sufficientemente chiara e stabile. La camera è azionata da uno dei personaggi, Yogita, con la quale i protagonisti interagiscono spesso. Le comparse guardano tranquille verso l'obiettivo. Eppure la sceneggiatura non si perde d'animo, la narrazione è sostenuta, il montaggio attento, la regia partecipe.

La quarta carta vincente del film è l'interpretazione dei due protagonisti, in particolare di Anil Kapoor (stratosferico, ancor più alla luce di quanto si scopre nel finale). Anil invecchia talmente bene da suscitare l'invidia del miglior Chianti: è bravo come non mai, affascinante e in forma come nemmeno da giovane, sicuro di sé e simpatico. Anurag Kashyap - sì, proprio il regista pupillo di Venezia e di Cannes - offre un'adeguata spalla al partner nel crimine.

La quinta carta vincente del film è Vikramaditya Motwane, il regista delle sorprese, forse il più eclettico nel panorama hindi contemporaneo. Nessuno dei suoi lavori mi ha deluso, nemmeno lo sfortunato, fumettistico Bhavesh Joshi Superhero. Adoro Udaan, il lungometraggio di debutto, un'emozionante storia di ribellione e formazione. Magnifico lo struggente Lootera, una malinconica storia d'amore per la quale Motwane ha colto in Ranveer Singh e in Sonakshi Sinha qualità sino ad allora insospettate. Trapped è un thriller claustrofobico illuminato dalla magistrale performance di Rajkummar Rao. 

Il film vanta anche altri aspetti che contribuiscono a renderlo così pazzo e divertente. Un applauso agli attori di supporto che interpretano se stessi, sul set o al telefono, e che si prestano a questa gloriosa messinscena di velenoso gossip bollywoodiano. Un applauso all'azzeccata colonna sonora. Un applauso alle comparse, consapevoli e non, che scattano sfrontatamente selfie con Anil anche quando non previsto dalla sceneggiatura.

TRAMA

La superstar Anil Kapoor e il serio (?) regista Anurag Kashyap si azzuffano - poco elegantemente - nel corso di un programma televisivo. Anurag viene boicottato dall'ambiente dell'intrattenimento, e quindi decide di costringere Anil ad interpretare un suo film. Ma come? Semplice: organizzando il rapimento di Sonam, la figlia di Anil.

ASSOLUTAMENTE DA NON PERDERE

* La scazzottata fra i due AK a casa di Anil. 

RECENSIONI

Mid-Day:
'At the centre of this darkish mockumentary are the self centred lives of AK no 1, Bollywood star Anil Kapoor, and AK no 2, filmmaker Anurag Kashyap, with a world around them that sort of pushes them to be the self-obsessed creatures they are. (...) You can't tell anymore between the public and private selves. That Anil Kapoor is also starring in a film here, with a camera instructed to be on throughout - capturing reality, as if it was fiction - makes this a film within a film, within a film! You'll like at least one of these films. Or all three as a result, since they're one and the same! (...) Frankly, past the essential 15 minutes of establishing their roles, the exaggerated acrimony between AK and AK appears way too juiced out for satire to work just as well. They border on parody, then slip into overindulgence, and often overstay welcome, even if that's the point. That the two actors on screen, playing themselves, perform all of it still, with remarkable seriousness and a straight face is commendable. Besides, that trolling your own selves in public like this, might be the bravest thing any actor has done on screen, lately'.
Mayank Shekhar, 24.12.20

Film Companion:
'AK vs AK is not the sort of film that exists in a vacuum. It demands a certain level of engagement not just with the culture of filmmaking but also with the sub-culture of the Hindi film industry. It’s a black comedy, but only in the context of the universe it addresses. (...) The point of the film is the difficult truth it conceals behind its caustic coolness. (...) A father looking for his abducted daughter is a classic mainstream trope. (...) And the meta-cinema trope of a twisted filmmaker forcing art out of life is a classic cinephile trope. (...) The lovechild - from this illicit affair between two rival schools of storytelling - is a viciously amusing, slyly provocative and deceptively dense film. Is there anything more satisfying than life pretending to be a parody? I’ll admit I was sceptical when I first heard of Vikramaditya Motwane’s strange new project. It sounded like a glorified inside joke pitting the sweaty lanes of Versova against the manicured lanes of Juhu. But AK vs AK is a masterclass in cultural commentary disguised as a narrative gimmick. It is the consequence of an artist reacting to his environment in the language of art; Motwane is nothing if not a risk-taker, but his obsessive love for the medium is at its most inclusive here. (...) But at some point, all the jibes start to mean something, and it starts to say something about the times we live in. (...) What begins as frivolous fun soon morphs into a sharp lament on the duality of new-age Hindi cinema. In a year that has seen audiences rail against this duality - between insiders and outsiders, stars and actors, content and entertainment - the ingenious form of AK vs AK collapses the space separating these poles. Anil Kapoor acts, Anurag Kashyap entertains, and the two “parties” feed off each other to repackage the futility of ideological war. (...) AK vs AK becomes an unexpectedly mournful portrait, and my only grouse with the film is that it often runs the risk of being too playful to reveal the melancholy of the bigger picture. (...) It’s all very watchable and nifty, but it also tends to lull the viewer into consuming the film at face value. The craft - the long takes, superb on-location action, Motwane’s distinct lensing of nocturnal Mumbai (those local trains and footbridges) - might hijack the psychology of the narrative. (...) Kashyap goes unhinged with disarming ease, lampooning his own reputation while staying true to all the pretentious-director stereotypes. (...) His anti-establishment avatar has started to mould his sense of cinema, and the outcome is edgy to say the least. (...) Anil Kapoor has the rare gift of self-reflexive myth-making. (...) His participation in this film is therefore a candid confession. He makes the search for his daughter feel like a last-gasp search for relevance and identity. Everywhere he goes - hotels, taxi stands, community events, even his own home - he is little more than the initials of his name. Being an idol rarely affords him the luxury of being human. At one point, alone and wounded for the camera, he breaks down on the pavement. In a more conventional film, he would be on stage for the searing monologue, baring his soul to a gathering of shocked faces. But here it’s a naked moment, defined by the irony of a powerful film star in a fake IAF uniform (...) struggling to be a real father. This is perhaps when it dawns upon us that AK vs AK is not so much about a spat between two grown men as it is about the war of two Indias. One is more resentful than the other, but one cannot shine without the other. A black comedy it may be for the discerning moviegoer, but a tragedy it remains for the masses'.
Rahul Desai, 24.12.20

Cinema Hindi: ****
Punto di forza: il soggetto (*****), l'ironia, i dialoghi, l'unicità, la sceneggiatura, Anil Kapoor.
Punto debole: il ritmo della narrazione non è sempre rapido; alla seconda visione la pellicola perde un po' del suo smalto. Devo decidere se attribuirne la responsabilità al montaggio o alla regia.

SCHEDA DEL FILM

Cast:

* Anil Kapoor - l'attore
* Anurag Kashyap - il regista
* Yogita Bihani - l'operatrice
* Sonam Kapoor - la figlia dell'attore
* Harshvardhan Kapoor - il figlio dell'attore
* Boney Kapoor - il fratello dell'attore
* Nawazuddin Siddiqui - cameo al telefono

Regia: Vikramaditya Motwane
Soggetto: Avinash Sampath (*****)
Sceneggiatura: Avinash Sampath, Vikramaditya Motwane
Dialoghi: Anurag Kashyap (****)
Colonna sonora: Alokananda Dasgupta (anche il commento musicale), Rakhis, Nuka (Anushka Manchanda). Jukebox. I miei brani preferiti: Khalaas, di Nuka e Rakhis, interpretato fra gli altri dallo stesso Anil Kapoor; e Duniya Badi Gol, di Alokananda Dasgupta (potete ascoltarlo nel Jukebox).
Anno: 2020

RASSEGNA STAMPA/VIDEO

* I take my work seriously, not myself, intervista concessa da Anil Kapoor a Scroll.in, nella quale, a proposito della scazzottata con Anurag, l'attore dichiara: 'Other filmmakers have big budgets, but here with limited time and money, we were trying to achieve something of a certain quality. We came a day early, rehearsed, trying to make it look real and not choreographed, and yet not injure ourselves. The toughest part was the physicality, according to Anurag. I am 60-plus. He is 45-plus. He feels I am least very, very fit, but he is not. He has promised that he will get back to shape so that we can do many more films together'.
* Video della zuffa televisiva
* Anil Kapoor & Anurag Kashyap exchange houses, esilarante video promozionale
* AK vs AK: Behind the scenes, video promozionale nel quale Motwane mi viene in soccorso e definisce la pellicola un real action thriller. Il filmato contiene dichiarazioni rilasciate da tutto il cast.
* Aggiornamento del 27 aprile 2023 - Vikram, et al, intervista concessa da Motwane a Mayank Shekhar, Mid-Day: '“It’s just such a great one-line idea. Which is what excites you most. As a young filmmaker, you fight the fact that the idea of your film should be encapsulated into one, single line. As you grow older, you realise that one, single line is what drives you forward. Writer Avinash Sampath, who’s now become a good friend of mine, sent the script to us. He’d written it for Aamir [Khan] first. I was sure Aamir is never gonna do it, so let’s not even try! There is Akshay Kumar, who we did approach, and it was a very interesting meeting - I mean, he didn’t sort of outrightly say, ‘Get out of my office,’ but it was close enough! For a while, I was making it with Shahid [Kapoor], which kind of happened, and then it didn’t. The [actor] AKs kept changing. The [director] AK, that is Anurag Kashyap, was a constant. He’s a fantastic actor.” Well, Kashyap says he sucks at acting! “I think he is fab. In fact, everybody on the AK set was talking about Anil Kapoor. I think Anurag, especially in the last scene, is incredible. You actually tear up, when shit happens to him”.'

CURIOSITÀ

* Il metacinema non finisce mai ed esonda dallo schermo: AK vs AK è stato trasmesso in streaming da Netflix (con sottotitoli anche in italiano) a partire dal 24 dicembre 2020, 64mo (avete letto bene) compleanno di Anil e giorno nel quale si svolge la trama. L'appartamento di Kashyap ripreso nel film è quello reale. La casa di Anil è un set.
* AK vs AK è la prima pellicola realizzata dalla nuova casa di produzione di Motwane, ed è stata girata in soli 21 giorni.
* Nel soggetto originario, era previsto il duo Shahid Kapoor-Anurag Kashyap. Il titolo era AK vs SK. Mira, la moglie di Shahid, la donna rapita. Sembra che Shahid avesse iniziato le riprese, ma in seguito, per motivi di conflitto di date con altri progetti, Shahid fu costretto ad abbandonare il set.
* Riferimenti al cinema indiano: una valanga. Ne cito alcuni: gli attori Dilip Kumar, Taapsee Pannu, Arjun Kapoor, Janhvi Kapoor; i registi Yash Chopra, Karan Johar, Abhinav Kashyap, Shyam Benegal, Anurag Basu, Madhur Bhandarkar, Vishal Bhardwaj, Guru Dutt, Anees Bazmee, S. Shankar; i film Gangs of Wasseypur - e vari lavori diretti o prodotti da Kashyap -, Mr. India, Mashaal, Dabangg, Besharam, Takht (pellicola di Karan Johar in fase di progetto), Woh 7 Din, Kaagaz Ke Phool, Bhavesh Joshi Superhero, Nayak; la canzone My name is Lakhan.
* Riferimenti all'Italia: Venezia (nel senso di festival).

Nessun commento: