02 marzo 2019

DEAR ZINDAGI



Il cinema ama rappresentare i casi neurologici gravi. Il genere thriller ci spaventa e contemporaneamente ci conforta: la patologia dello psicopatico non ci tocca, noi non siamo serial killer. Più rare, più complesse da realizzare (e meno confortanti) sono le pellicole che indagano quei problemi mentali, diffusi e sfumati, che possono toccare anche noi.
Dear Zindagi appartiene a questa ristretta cerchia. Kaira, la sfortunata protagonista, soffre di una comorbilità di disturbi della personalità. La sfera affettiva è compromessa. Kaira è incapace di manifestare i suoi sentimenti. È seduttiva e promiscua. Teme l'abbandono e fugge. Inoltre non controlla la rabbia, e alterna in modo rapido euforia a leggeri stati depressivi. Salta da un progetto all'altro, si muove continuamente, si annoia facilmente. Si comporta da immatura. È inflessibile. Esige il controllo sulle cose e sull'ambiente. Shopping compulsivo e dipendenza da smartphone/social completano il quadro. In larga parte inconsapevole del proprio stato, Kaira si rivolge ad un terapeuta solo per curare l'insonnia.

È incredibile come Gauri Shinde sia riuscita a creare un personaggio così dettagliato e preciso, e a rappresentarlo in modo così efficace nel limitato arco di tempo di un film. La sua sceneggiatura è delicatissima e minuziosa. 
Alia Bhatt è magnifica. Magnifica. Interpreta con abbandono e generosità infinita un personaggio sgradevole, scomodo, complicato. Alia è sostenuta da una regia attenta, ed è affiancata da un team di attori molto diligenti. Shah Rukh Khan è sobrio e insostenibilmente affascinante. Accetta di buon grado di restare defilato e cedere il passo ad Alia, ma è comunque impossibile ignorarlo: sai che c'è, che è lì da qualche parte sul set, e l'occhio lo cerca di continuo.

Dear Zindagi non è banale, è verboso (è la natura dell'argomento a richiederlo) ma non cade mai nella dissertazione clinica, e Kaira non è caricaturale. DZ è quel genere di pellicola che ti scuote e apprezzi più nei giorni successivi che non durante la visione, perchè il tono lieve e ingannevolmente rassicurante ne cela valore reale e sottigliezze.

TRAMA

Kaira vive a Mumbai e lavora nel cinema. Di botto perde appartamento, due fidanzati, e un ingaggio da urlo. Avvilita, torna dai genitori a Goa. Kaira avverte in modo confuso che qualcosa non va. Litiga con la famiglia. Non dorme. Ed ecco che entra in scena Jug.

ASSOLUTAMENTE DA NON PERDERE

* La sfuriata di Kaira a casa dei genitori
* Il racconto a Jug del suo trauma infantile (grandissima Alia)
* Il dolore del distacco da Jug, a terapia conclusa (forse il punto più alto del film)

RECENSIONI

Rediff: ****
"Any on-screen depiction of a patient-therapist dynamic is inevitably oversimplified, as basic psychology is made universal and palatable, and issues are sorted with simplistic ease. What separates the good portrayals from the weak are, I believe, a lack of obviousness, relative realism in the dialogue, some evident (and some hidden) insight, and, most importantly, the feeling that the character is actually learning something right in front of our eyes. (...) Shinde scores on these fronts, cannily focussing on a dyspeptic protagonist whose default setting is to be rubbed the wrong way. (...) This linen-clad therapist, a twinkly-eyed man who tinkers with bicycles and plays kabaddi with waves on the beach, is too good to be true, right from the get-go. He talks, she listens and we, leaning forward, eavesdrop. That is all this darling little film does, and all it needs to do. He is played, with a knowing smile and easy grace, by Shah Rukh Khan, and there is a dashing effortlessness to his charm. We have rarely seen Khan not angling for a girl, and he shines here as he exhorts his young charge toward revelation while backing away from conversational - and cinematic - spotlight. Modesty might not be a colour familiar to him, but Mr. Khan wears omniscience lightly and majestically. (...) The preternaturally talented Bhatt plays Kiara with defiant pluck, a shy girl overcorrecting for her insecurity, lashing out before she's lashed at. There are times the performance appears showy, but the actress brings such a raw, earnest vulnerability to her highly flawed character that she remains compelling throughout. (...) The supporting cast is uniformly solid. (...) The writing is what really shines, restrained and easy. (...) Shinde might be the most celebratory feminist among our mainstream filmmakers, her heroines far from being defined or restrained by men. Dear Zindagi is a lovely picture, made with finesse and heart, and one that not only takes some stigma off the idea of seeking therapy, but - in the most natural of ways - goes a long way in making a viewer think of the people who matter most. The single smartest trick in this film, however, may well be the primary casting decision. Because a good therapist is a superstar".
Raja Sen, 25.11.16

Mid-Day: ***
"Don't know whether the script's been through several redrafts, or there were too many second thoughts while shooting or editing this film. Throughout, it does seem like the filmmakers are holding back from saying something more. Or they just say it, and step back anyway, making it look ever so slightly clumsy, and patchy in parts then. (...) This film, at its core, is very much an 'indie', as it were - a very talkie/ conversational sort of feature, perhaps preachy, (...), but mostly quiet, even indoorsy. (...) It just appears as if the film's unable to find a point, place a nail there, and just hammer it in. Which was so not the case with Shinde's masterstroke, English Vinglish (2012). This film, instead, touches upon a whole bundle of stuff, often only saying or suggesting it, rather than even showing it".
Mayank Shekhar, 27.11.16

Cinema Hindi: ****
Punto di forza: Alia Bhatt e Shah Rukh Khan, la sceneggiatura
Punto debole: la terapia (troppo semplicistica)

SCHEDA DEL FILM

Cast:

* Alia Bhatt - Kaira
* Shah Rukh Khan - Jug
* Ira Dubey - Fatima
* Yashaswini Dayama - Jackie
* Kunal Kapoor - Raghuvendra
* Ali Zafar - Rumi
* Rohit Saraf - Kiddo
* Angad Bedi - Sid
* Aditya Roy Kapur - cameo

Regia e sceneggiatura: Gauri Shinde
Colonna sonora: Amit Trivedi
Traduzione del titolo: zindagi significa vita
Anno: 2016

RASSEGNA STAMPA (aggiornata al 20 agosto 2022)

* Alia Bhatt: Last actor standing, Raja Sen, Mint, 20 agosto 2022: '“In Alia I saw the restlessness, the raw hunger, the impatience, the charm and the potential to portray Kaira,” Shinde says. “When she heard the script the character truly resonated with her, and I could believe that. Frankly, it’s also a lot of how I have been, impatient and restless, and one recognises those traits in another instantly. It was very important for me that Kaira was a young, ambitious professional. (...) Also, her uniqueness and self-challenging attitude to choose something that not many women had been doing so far. I hadn’t seen many female DoPs (directors of photography). I thought Alia’s delicate, small-built physical structure holding this big, fat camera is even more striking.” Bhatt spent time with DoP Laxman Utekar to understand the camera and acquaint herself with its operations, “to not simply look authentic but for it to become a part of her. (...) It is probably a god-given - or genetics-given - gift, (...) but she is not just sitting on it. She seems to be taking this gift and deepening it, growing it and honing it constantly. Those delicate shoulders have certainly been ready to take on more”.'

CURIOSITA'

* Riferimenti a Bollywood: Sholay, Salman Khan, English Vinglish.
* Riferimenti all'Italia: pasta al ragù; Rumi pronuncia in italiano la frase Vorresti fuggire con me; Jug cita l'opera italiana.

GOSSIP & VELENI

* Ali Zafar nel 2018 è stato accusato di abusi a sfondo sessuale.

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