06 settembre 2021

L O V E


A dispetto del titolo, Love non è una storia d'amore. L'amore c'è stato - le numerose fotografie sulle pareti lo testimoniano -, ma è finito. Rimangono solo rancori, recriminazioni, e una rabbia incontrollata. Love è un thriller psicologico ambientato in un appartamento - e in uno stato mentale. È una storia di interiorità e di violenza domestica portata alle estreme conseguenze.
I personaggi si muovono con circospezione, come su un palcoscenico teatrale. Gli attori sono efficaci. La regia è calibrata, lucidamente acuta nel tenderci il tranello. La sceneggiatura è sconcertante, forse un po' verbosa. La sorpresa non è solo nella trama - nel finale -, ma anche e soprattutto nelle modalità di narrazione.
Love è sperimentale, claustrofobico, ed è il brillante risultato di un'idea partorita e sviluppata durante il lockdown. La sua estetica e la sua realizzazione sfruttano a loro favore le restrizioni imposte sui set a causa del covid-19. Dopo il misurato Unda, Khalid Rahman ci regala una nuova pellicola insolita e originale.

Alla seconda visione, Love sembra un altro film. Mi ha turbato. Cessa di essere un thriller e diventa persino più inquietante. La sceneggiatura si rivela ossessiva, complessa. Immaginazione e ricordi si confondono. La verbosità è un continuo rimuginare, un continuo avvitarsi sullo stesso punto.
[Spoiler] Love è la rappresentazione di una mente tormentata, che si crogiola nel vittimismo e nell'autoindulgenza, ma che cerca disperatamente di arginare la follia mentre la sua razionalità vacilla. È la storia amara di un'involuzione patologica, di un uomo che affronta - già sconfitto - varie espressioni del suo io.

TRAMA

Deepthi aspetta un bambino. Il rapporto col marito Anoop - disoccupato, alcolista, bugiardo - si è deteriorato. I due, invece di celebrare il lieto evento, litigano furiosamente e in modo definitivo. Anoop è sotto shock, ma non c'è tempo: nell'appartamento è tutto un viavai di amici e parenti.

ASSOLUTAMENTE DA NON PERDERE

* [Spoiler] Anoop si rende conto di ciò che ha commesso. Il suo sguardo. La sua immobilità. Sfiora Deepthi con delicatezza. Bravissimo Shine Tom Chacko.

RECENSIONI

The Hindu:
'The narrative is guised in the cloak of a thriller. Structured as an incident and its aftermath that unfurl inside an apartment, the proceedings are cleverly designed so as to mask the shortcomings posed by the pandemic. (...) Love doesn’t feel contrived, aesthetically or technically. Khalid Rahman succeeds partially in his attempt to lend an air of authenticity. Only partially because, for a movie shot with so many challenges in place, an area where it surprisingly falls short is its writing. This is despite the dark humour that adorns the narrative occasionally. (...) But these aspects ultimately serve as embellishments to a story that nosedives towards the fag end. Hurting the movie’s cause is the final act that comes across as a stroke of convenience, making the entire plot look like an extrapolated short film. Even Shine Tom Chacko (...) fail to sustain the momentum. Love has a brisk runtime of 91 minutes. For once, maybe a few more minutes would have gone a long way towards adding plausibility and helping a film realise its potential'.
Adithya Narayan, 20.02.21

Film Companion:
'In this film, Things. Are. Not. What. They. Seem. (...) Love (...) subverts the romance inherent in the word. (...) The form (not just the making, but also the writing) is as misleading as the title. Love is tricky, and therefore, Love is tricky, too. It flips around genres like mad: it’s a narcissistic murder mystery like Alfred Hitchcock’s Rope mixed with a psychological black comedy like David Fincher’s Fight Club mixed with a domestic-abuse drama like Anubhav Sinha’s Thappad. The latter is probably the easiest reference point, but it was more direct in its appeal. And in terms of form, it was more traditional. (...) The form, therefore, becomes the content. (...) The screenplay builds up to a brilliant twist that involves all the characters (superbly played by Rajisha Vijayan, Veena Nandakumar, Gokulan, Sudhi Koppa and especially Shine Tom Chacko). This twist is (...) deeply rooted in psychology. If you feel the first hour or so is “going nowhere”, it’s deliberate. When you watch the film a second time, you won’t feel that at all. (...) There’s a very “male” line, one that’s been repeated down the centuries, that says we can never understand women. But Love says that men cannot understand themselves, either. We can have contradictory impulses that almost make us feel we are a different person altogether. I wanted some more flavour in the dialogues, but I think the “drabness” may be intentional. It may be a mirror of lines that have been said (...) and arguments that have been had (...) so often - with others, with ourselves - that they’ve become as flavourless as gum that’s been chewed for too long. It may even be a mirror of scenarios we have played so often in our heads that when that event actually occurs, we don’t react at all'.
Baradwaj Rangan, 20.02.21

Cinema Hindi: *** 1/2
Punto di forza: sceneggiatura (****), regia, Shine Tom Chacko.
Punto debole: narrazione un po' lenta, dialoghi un po' ripetitivi (ma è tutto giustificato).

SCHEDA DEL FILM

Cast:

* Shine Tom Chacko - Anoop
* Rajisha Vijayan - Deepthi
* Gokulan - amico (depresso) n. 1 di Anoop
* Sudhi Koppa - amico n. 2 di Anoop
* Veena Nandakumar - Haritha, amante dell'amico n. 2 di Anoop

Regia: Khalid Rahman
Sceneggiatura: Khalid Rahman, Noufal Abdullah (Noufal è anche il direttore del montaggio)
Colonna sonora: Yakzan Gary Pereira, Neha Nair. I titoli di coda sono accompagnati da due suggestivi brani di cui purtroppo non ho trovato dettagli.
Lingua: malayalam
Anno: causa covid-19, Love è stato distribuito nel 2020 solo nelle sale degli Emirati Arabi, e in seguito, nel 2021, offerto in streaming da Netflix.

RASSEGNA STAMPA

* Director Khalid Rahman will not be decoding his film Love today, Film Companion, Vishal Menon, 13 marzo 2021. Nell'intervista, Rahman fra l'altro dichiara: 'It was one of the first theatrical releases post lockdown and we didn’t have the time to plan a marketing strategy. There was no market study per se. In a regular scenario, if people walk out after a movie because they didn’t understand it, they might be tempted to watch it again more patiently. But not when there’s a virus going around. Some of them watched it again on Netflix and it worked for them then. The film demands a certain mood and people understand that by the time it’s out on OTT. There would have been no Love without Covid. A couple of months into the lockdown I felt like I was going mad. Nothing was working out and I was feeling restless. So I planned to make a short film to get out of that rut. It was made in that aggression. It eventually developed into a feature but that wasn’t the initial plan. The film is set inside an apartment with actors who are all my friends. I had a story and the scene order ready but we were writing even during the shoot. So we were writing, shooting and chilling during the 25 days of Love. The whole process, from idea to first copy, took just three months. (...) Love is a film we wrote while in location. I stay in that apartment so its like I’m creating a screenplay based on the set I’m living in. Which means that I’ve tried to use every space of that 1100sq.ft apartment, either for drama or for staging'.

CURIOSITÀ

* Il film nasce come cortometraggio, e ciò spiega l'inusuale brevità di Love (90 minuti) per gli standard indiani. È stato girato in 25 giorni.
* Film che trattano lo stesso tema: Love prosegue la sperimentazione di Let's talk, e, per certi versi, ricorda Judgementall Hai Kya.

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